جمعه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۱

موسيقي فيلم «پيانو»

پیانوThe Piano فیلمی درام   به کارگردانی جین کمپین و محصول سال ۱۹۹۳ میلادی است. داستان فیلم به مقطعی از زندگی یک بانوی پیانیست لال به‌نام «آدا» در اواسط قرن نوزدهم میلادی می‌پردازد. آدا (با بازی هالی هانتر) به همراه دختر خردسالش به جزیره‌ای دوردست می‌روند تا با مردی که پیش از آن هیچ‌گاه او را ندیده ازدواج کند. دیگر نقش‌آفرینان اصلی فیلم پیانو هاروی کایتل، سَم نیل و آنا پاکوین هستند.
پیانو در چهل و سومین دورهٔ جشنوارهٔ کَن (۱۹۹۳) ۲ جایزهٔ مهم نخل طلای کن (بهترین فیلم) و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. این فیلم در در ۶۶اُمین دورهٔ اهدای جوایز اسکار (۱۹۹۴) نامزد دریافت ۸ جایزهٔ اسکار بود که در رقابت با فیلم‌هایی هم‌چون فهرست شیندلر و فیلادلفیا، برندهٔ ۳ جایزهٔ اسکار شد. جین کمپین که به‌غیر از کارگردانی، فیلمنامهٔ پیانو را هم نوشته بود، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اوریژینال را از آن خود کرد. او در آن سال نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی هم بود و دومین «کارگردان زن» در تاریخ مراسم اسکار به‌شمار می‌آید که نامزد دریافت این جایزه بوده‌است. هالی هانتر برندهٔ اسکار بهترین بازیگر زن شد و آنا پاکوین (بازیگر خردسال فیلم) هم اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.
موسیقی متن فیلم پیانو را مایکل نایمن ساخته‌است. نایمن در سال ۱۹۹۳ برای موسیقی متن این فیلم جایزهٔ بهترین موسیقی متن را از انستیتوی فیلم استرالیا و انجمن منتقدان فیلم شیکاگو دریافت کرد. موسیقی متن پیانو که در سال ۱۹۹۴ و در قالب آلبوم ساندترک فیلم، با برچسب ویرجین رکوردز روانهٔ بازار شد بیش از ۱ میلیون نسخه فروش داشت و نام نایمن را به‌عنوان یک آهنگساز برجسته در سطح بین‌المللی مطرح کرد. این آلبوم ۱ سال، پرفروش‌ترین اثر «جدول آلبوم‌های کلاسیک بیلبورد» بود.

دوشنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۰

"Dagları duman alanda" - (كوهها كه مه آلود شوند../با ترجمه به فارسي و توضيحات) زينب خانلاروا

زینب خانلاروا (به ترکی آذربایجانی: Zeynəb Xanlarova) (۲۸ دسامبر ۱۹۳۶، باکو -) از خوانندگان فولكور و كلاسيك آذربایجان است.
وی در سال ۱۹۶۱ تک‌خوان تئاتر باله و اپرای آخوندف آذربایجان شد که در آنجا او در اپراهای لیلی و مجنون و اصلی و کرم ساخته اوزیر حاجی‌بیف، نقش‌های لیلی و اصلی را ایفا کرده‌است.
خانلاروا در سال ۱۹۷۵ عنوان هنرمند خلق آذربایجان را دریافت کرد.
یک فیلم مستند به نام سلام زینب نیز از زندگی این هنرمند ساخته شده‌است.

اين آهنگ قديمي وفولكوريك توسط هنرمندان بسياري درآذربايجان، تركيه و ايران، از جمله ودود موذن زاده اردبيلي، اكرم آتائر، راميش، سئلدا باغچان،متين بولود، نزاكت تيموروا، چينار سيوري و .. دوباره خواني شده است.